INNOVAATIOITA SÄHKÖAUTOILUSSA
SUUNNITELTU KAUPUNKIIN
Fiat 500e sähköauto on saatavilla kahdella voimalinjalla:
- 23,8 kWh akun ja 70 kW:n sähkömoottorin yhdistelmä, jonka toimintamatka on jopa 190 km*
- 42 kWH akun ja 87 kW:n sähkömoottorin yhdistelmä, jonka toimintamatka on jopa 320 km*
Valitse tarpeisiisi sopiva vaihtoehto ja nauti päivittäisistä matkoistasi kaupungissa täyssähköllä: töihin, kuntosalille ja takaisin kotiin.
*Toimintamatka on määritelty WLTP-mittaustavan mukaisesti. Auton kulutukseen ja toimintamatkaan sähköllä vaikuttavat muun muassa kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, keli- ja ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus.
SHERPA-TILA
"Sherpa-tila" on älykäs ajoasetus, joka säästää energiaa ja auttaa sinua pääsemään määränpäähän. Se optimoi sähköauton energiankulutusta esim. rajoittamalla mobiililaturia, ilmastointia sekä nopeutta ja kiihtyvyyttä.
PIKALATAUS
Fiat 500e sähköautoa voidaan ladata 85 kW:n pikalaturilla, mikä mahdollistaa koko päivän ajomatkan kahvitauolla: 50 km 5 minuutin latauksella. 80 % prosentin lataustasoon päästään 35 minuutissa. *Ilmoitetut luvut koskevat 42kWh akkuversiota.
YHDELLÄ POLKIMELLA
Fiat 500e sähköautolla pääset nauttimaan uudenlaisesta ajokokemuksesta. Voit käyttää oikeanpuoleista poljinta sekä kiihdyttämiseen että hidastamiseen. Aina kun kuljettaja nostaa oikean jalan polkimelta, auto hidastaa, muuntaa ja ottaa talteen liike-energiaa sähköenergian tuottamiseksi ja akun lataamiseksi. Samalla säästät myös jarrupaloja!
TOIMINTAMATKA
Sähköauton toimintamatka riippuu eri tekijöiden vaikutuksesta. Suurilla nopeuksilla toimintamatka pienenee. Nopeudella 120 km/h toimintamatka voi olla vain puolet verrattuna sen WLTP-arvoon. Tasaisella kiihdytyksellä ja jarrutuksen varovaisella käytöllä voidaan optimoida toimintamatkaa 15 - 20 %:lla. Lämmityksen käyttö voi vaikuttaa toimintamatkaan jopa 40 %. Hyvä neuvo on esilämmittää tai jäähdyttää auto ennen matkaa auton ollessa latauksessa.
LATAAMINEN JULKISESSA LATAUSPISTEESSÄ
Sähköauton lataaminen muualla kuin kotona eroa melko paljon siitä, millaista se on omalla latauslaitteella. Useimmissa tapauksissa julkisten latauslaitteiden käyttäminen on maksullista ja vaatii jonkinlaista tunnistautumista esimerkiksi lataussovelluksen tai RFID-tunnuksen avulla latauksen aloittamiseksi. Latauslaitetyyppejä on myös useampia. Julkisissa lataupisteissä on asiointilatureiksikin kutsuttuja Mode 3 -tyyppisiä hidaslatureita, joissa käytetään omaa Mode 3 -latauskaapelia. Lisäksi olemassa on pika- ja suurteholatureita (Mode 4), jotka mahdollistavat sähköautoille pidempien matkojen ajamisen.