Fiat 600e ja Suomea kiertävä myyntipäällikkö haastavat sitkeät sähköautomyytit – ”5 000-6 000 km tulee ajettua kuukaudessa”

Fiat 600e -sähköauto ja Jaakko Paukkunen ovat tahkonneet Suomen maanteitä yli 55 000 kilometrin vuositahdilla vailla ongelmia.  

Kenttäpäällikkö Jaakko Paukkunen on lienee Suomen kokenein Fiat 600e -kuljettaja. Hän on ajanut noin 5 000-6 000 kilometrin kuukausitahdilla viimeisen 1,5 vuoden aikana pitkin poikin Suomea erottuvalla Fiat 600e -sähköautollaan, jossa on 54 kWh:n akku ja 405 km WLTP-toimintamatka. Sähköautoista vihkiytymättömälle tai jopa niitä paremmin tuntevalle Fiatin akkukoko ja WLTP-toimintamatka eivät edusta sellaisia lukemia, joita tyypillisesti ajatellaan riittäviksi paljon työkseen ajaville sähköautoilijoille. Jaakko ja hänen Fiatinsa osoittavat valheelliseksi myytin siitä, että sähköautolla pitkien matkojen taittaminen olisi jotenkin äärimmäisen vaikeaa.  


Lataamisesta ei paineita


Paukkunen kuvailee rennosti ajomatkojaan: ”painetaan menemään ja ladataan, kun siihen tulee tarvetta”. Vakavoiduttuaan Jaakko kuvailee, että hän ei juurikaan edes tarkista latureita etukäteen ennen seuraavaa matkaa. Kun akkua on jäljellä noin neljännes, hän tarkistaa apista lähellä olevat laturit ja kurvaa sinne. Joskus hän saattaa ottaa jo varhaisessa vaiheessa ajoetappia lyhyen stopin, silloin tietää pääsevänsä kerralla perille asti.  

Pikalatureita on Paukkusen mukaan Rovaniemen eteläpuolisessa Suomessa jo niin paljon, että sähköautolla ajamisessa ja lataamisessa ei ole mitään ongelmaa. Vain pohjoisimmassa Suomessa kannattaa saatavilla olevien latureiden tilanne tarkistaa etukäteen.


Lataustauot hyötykäyttöön 


Koska Jaakko ajaa ja matkustaa paljon työkseen, luovat lataustauot erinomaisen hetken läppärihommille. Lataustauot Fiatilla vievät järjestäen hieman alle puoli tuntia. Siinä ajassa ehtii mukavasti käydä tarpeilla ja hoitaa muutamat sähköpostit sekä kirjalliset työt, joita puhelimessa ei ajon aikana pysty tekemään. Lataustauot eivät ole vain pakollisia stoppeja, vaan työpäivän aikana aidosti hyödyllisiä taukoja.  

Jaakko kertoo myös tulevansa virkeämpänä perille, kun pitkiäkin ajomatkoja rytmittävät säännölliset lataustauot. Pitkälle iltaan ulottuvilla ajomatkoilla Paukkunen saattaa ottaa lataustauon aikana pienet torkut. 

Riittävästi toimintamatkaa 


Fiat 600e:n noin 400 km WLTP-toimintamatka mahdollistaa hyvän etenemisen yhdellä latauksella myös talviolosuhteissa. Paukkunen ajoi edeltävänä talvena -10°C ja -20°C pakkaslukemissa PK-seudulta Joensuuhun yhdellä puoli tuntia kestäneellä lataustauolla. Samantyyppinen lataustauko olisi ollut tarpeen kesäkeleilläkin. 

Jos moottoritieosuuksia ei lasketa, ovat keskinopeudet Suomen kantatieverkolla melko alhaisia. 75 km/h keskinopeudella 200 km etappi vie noin 2,5 tuntia ja 300 km 3,5-4 tuntia. Lataustauot Fiatilla tulevat siis ihan kunnollisten ajo-osuuksien päätteeksi, jolloin tekee mielikin jo pitää pieni ajotauko. 

Fiat 600e on tällä hetkellä Suomen edullisin yli 400 WLTP-toimintamatkalla varustettu sähköauto maksaen vain 30 990 euroa. 

Jaakon vinkit sujuvaan sähköautoiluun: 

  • Jos kokee rangeahdistusta, niin lataa vähän aiemmin 
  • Vapaiden latureiden tsekkaus etukäteen 
  • Isoimpien ketjujen latausverkostot ovat käteviä: paljon latureita tarjolla ja kattavat koko Suomen 
  • Fiat 600e ei ole avaruusalus, vaan ihan tavallinen ja toimiva auto, johon on helppo hypätä kyytiin 
  • Rohkeasti vaan ajamaan ja kokeilemaan sähköautoilua 
TÄYSSÄHKÖINEN FIAT 600e

NYT ALKAEN 30 990 €

Markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto 

Numeroaan tilavampi ja erinomaisesti varusteltu perheluokan SUV on saanut monipuolisia uudistuksia. Uutena varustetasona malliston aloittava Pop sisältää esimerkiksi:

  • Automaattivaihteisto
  • Vakionopeudensäädin
  • Digitaalinen mittaristo
  • 10,25" kosketusnäyttö
  • Langaton Apple Carplay / Android Auto
  • Lämpöpumppu

ALKAEN VAIN 30 990 €